Piotr Skrzypczak: Główną pasją jest rozwiązywanie problemów

Naszym dzisiejszym gościem jest wszechstronna osoba, której główną pasją jest informatyka i nowoczesne technologie, a konkretnie tworzenie stron na platformie WordPress i pozycjonowanie stron. To wszystko o Panu Piotrze Skrzypczaku – ambitnemu młodemu człowiekowi, który nie stoi w miejscu i aktywnie realizuje swoje projekty w Internecie. Zapraszamy do bliższego zapoznania się z naszym gościem.

Proszę powiedzieć parę słów o sobie?

Od 7 lat mieszkam we Wrocławiu, natomiast pochodzę z Czarnego Dunajca położonego na Podhalu. W tym roku kończę 31 lat. Ukończyłem studia magisterskie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu ze specjalizacją Informatyka w zarządzaniu. Od 2012 r. prowadzę agencję interaktywną EATNET specjalizującą się we wdrożeniach opartych na CMS WordPress.

Agencja interaktywna EATNET

Skąd pojawiło się zainteresowanie WordPress CMS i pozycjonowaniem?

Potrzebowałem stworzyć stronę www na potrzeby jednego z przedsięwzięć biznesowych i okazało się, że WordPress będzie do tego idealny. Z czasem tak bardzo spodobało mi się to środowisko, że zacząłem się zagłębiać w jądro WordPress oraz uczyć się tworzyć wtyczki i motywy. W miarę rozwoju postanowiłem zająć się tym w pełni profesjonalnie i oferować usługi komercyjne. Natomiast w kwestii pozycjonowania to w miarę rozwoju swoich projektów pojawiła się potrzeba ich promocji. Dlatego zacząłem uczyć się SEO i wdrażać poszczególne techniki w praktykę. Okazało się, że temat jest nie tylko ciekawy, ale ciągle pojawia się coś nowego i wiąże się to z niekończącym się rozwojem. Ponieważ lubię ciągle się uczyć, to SEO stało się dla mnie drugą specjalizacją, w której chciałem się zagłębić i świadczyć w tym zakresie usługi.

Kiedy powstała strona piotrskrzypczak.pl? Czemu jest ona poświęcona?

Blog powstał w maju 2011 r. i został stworzony w celu dzielenia się wiedzą na temat WordPress-a i SEO. Obecnie jednak zamierzam iść w szerszym kierunku i przekształcić blog w centrum dla freelancerów, którzy tak jak ja poszukują nie tylko wiedzy na temat WordPress i SEO, ale także chcą wiedzieć jak skutecznie prowadzić firmę i na niej dobrze zarabiać. Poza tym tego typu działalność jest bardzo atrakcyjna, ponieważ można ją wykonywać z dowolnego miejsca na świecie, a to młodych ludzi obecnie niebywale interesuje. Chyba każdy chciałby siedzieć na plaży z laptopem i pracować nad ciekawym projektem 🙂

Piotr Skrzypczak Logo

Rozumiem, że oprócz tej strony zarządza Pan serwisem internetowym cv-szablony.pl. Skąd pojawił się pomysł na tworzenia szablonów dla CV?

Serwis cv-szablony.pl powstał, ponieważ zauważyłem że jest popyt na tego typu gotowe szablony dla osób poszukujących pracy, ale którzy nie mają zdolności graficznych, a chcą mieć bardziej atrakcyjne CV. Szablony CV oferowane są zarówno w postaci plików Word do edycji lub w formacie infografik CV, edytowalnych w programie Photoshop. W Polsce nadal bardziej popularne są klasyczne CV z dodatkiem graficznych ozdobników, zwłaszcza w sekcji związanej z przedstawieniem umiejętności. Myślę, że trend mimo wszystko będzie szedł w kierunku tworzenia CV on-line, które będą przesyłane w formie linków do pracodawców. Dlatego z czasem planuję uruchomić odrębną usługę, która pozwoli użytkownikom tworzenie CV w oknie przeglądarki, bez potrzeby posiadania odrębnych programów na komputerze, a po zakończeniu edycji pozwoli na przesłanie CV albo w formacie PDF albo w formie linku do CV dostępnego na serwerze WWW.

CV-szablony

W jaki sposób widzi Pan rozwój stron www piotrskrzypczak.pl i cv-szablony.pl?

Tak jak wcześniej powiedziałem blog piotrskrzypczak.pl początkiem 2016 r. będę przekształcał w platformę informacyjną dla freelancerów. Widzę tutaj duże pole do popisu, ponieważ młodzi ludzie, a także studenci bardzo chętnie idą w kierunku usług on-line, takich jak copywriting, grafika, czy tworzenie stron na WordPress. Samo poszukiwanie zleceń to jedno, natomiast jest szereg innych problemów, na które sam się natknąłem prowadząc firmę i początkujący freelancerzy także będą mieli takie problemy. Dlatego chcę im pomóc przedstawiając rozwiązania, które sprawdziły się z mojej firmie.

Natomiast jeśli chodzi o sklep z szablonami CV to w najbliższym czasie planuję zwiększyć trochę asortyment oraz uruchomić platformę, o której wspomniałem wcześniej.

Tworzy Pan kursy poświęcone blogowaniu i WordPress. Od czego wszystko się zaczęło? I czy planuje realizować Pan nowe kursy?

"Tak, zgadza się, tworzę kursy poświęcone blogowaniu i WordPress. Są to głównie materiały dla początkujących, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z WordPress-em i szukają informacji od czego zacząć. Tak właśnie powstał kurs Sekrety WordPressa i Centrum WordPress. Zaczęło się oczywiście od pomysłu, nagrałem kilka materiałów, stworzyłem stronę typu squeeze page (chciałem budować listę adresową uczestników), dodałem materiały i uruchomiłem zapisy. Z czasem pojawiły się miłe słowa od uczestników To To dało mi "kopa motywacyjnego" do dalszego działania. Później szukałem sposobu na automatyzację całego procesu zarządzania większą ilością stron. Chodziło głównie o szybkie aktualizowanie wtyczek, motywów, robienie kopii zapasowych poszczególnych stron i kilka dodatkowych rzeczy. Zacząłem szukać na ten temat informacji w sieci i trafiłem na ciekawy skrypt, który instaluje się u siebie na serwerze, dodaje się następnie strony na WP i można nimi później sprawnie zarządzać To by To było to, czego szukałem! Pomyślałem sobie, że z pewnością są inne osoby w sieci, które tak samo jak ja mają kilka/kilkanaście stron na WP i chciałby jednym kliknięciem myszy robić aktualizację wtyczek, czy motywów na wszystkich stronach. Tak powstało moje drugie szkolenie Centrum WordPress.

Jeśli chodzi o kolejne kursy, to mam kilka pomysłów, jeden już zacząłem realizować i planuję wydać go w pierwszym kwartale 2016. Będzie to coś, czego jeszcze nie spotkałem na polskim rynku. Mam nadzieję, że zostanie równie miło przyjęty, jak moje wcześniejsze realizacje."

Kurs WordPress

Czy bierze Pan udział w innych projektach internetowych?

Głównie zajmuję się projektami komercyjnymi dla klientów od tworzenia sklepów internetowych, po platformy oferujące sprzedaż produktów cyfrowych, i na witrynach wielojęzycznych kończąc. Tworzyłem także rozwiązania dla biznesów z branży MLM. Mam doświadczenie w integracjach z autoresponderami, takimi jak GetResponse. Zajmuję się także optymalizacją konwersji i przeprowadzaniem split testów zarówno w sklepach internetowych, jak również na stronach sprzedażowych, czy stronach typu squeeze page. Tworzyłem także kursy internetowe z zakresu WordPress jak Sekrety WordPressa, czy Centrum WordPress.

A teraz kilka pytań do specjalisty. Jest takie odczucie, że tradycyjne SEO powoli umiera. Co Pan sądzicie o tym? I jaka przyszłość oczekuje na pozycjonowanie?

Obecnie SEO zmierza bardziej w kierunku jakościowym, a nie ilościowym. Linki nadal są jednym z kluczowych elementów kampanii SEO. Natomiast zdecydowanie bardziej liczy się ich jakość, z jakich witryn są pozyskiwane, niż ich ilość. Nadal stare techniki SEO działają, natomiast trzeba ich używać w innym kontekście (do różnicowania profilu linków, czy podlinkowywania miejsc z innymi linkami). Jeśli ktoś do tej pory stosował wiele technik, to nie ma się czego bać.

Z moich obserwacji wynika, że najlepszym rozwiązaniem i sposobem na ściąganie ruchu dla mikro i małych przedsiębiorstw jest odpowiednie prowadzenie bloga oraz optymalizacja treści pod długi ogon (tzw. long tail). Jest to bardzo skuteczna technika, która idealnie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych, gdzie ludzie szukają bardzo konkretnych treści (np. konkretnego modelu aparatu cyfrowego, przez co konwersja z takich wejść jest bardzo wysoka). Poza tym tworzenie bloga to także tworzenie aktywów firmy, ponieważ dzięki temu pisząc artykuł raz jest on dostępny na lata i przez cały okres ściąga ruch. Jeśli firmy nie mają czasu tworzyć treści to za kilkadziesiąt złotych (w zależności od branży i długości artykułu) mogą zlecić tą czynność copywriterom, którzy przygotują i prześlą odpowiednie materiały.

Oprócz pozycjonowania zajmuje się Pan programowaniem. Czy starcza Panu czasu na to wszystko?

Pozycjonowaniem zajmuję się głównie w zakresie swoich projektów, tylko dla kilku klientów świadczę tego typu usługi. Wynika to głównie z czasochłonności obecnych działań SEO. Oczywiście wszystkiego sam nie robię 🙂 Część prac zlecam na zewnątrz, dlatego jestem w stanie połączyć zarówno prowadzenie swoich projektów, jak również świadczyć usługi dla swoich klientów.

Jakie są Pana cele na przyszłość?

Sporo jest tych celów 🙂 Najważniejszy to kupić razem z żoną mieszkanie i doczekać się potomstwa 🙂 Natomiast w kwestiach biznesowych to chcę w ciągu 5 lat wypromować swoją firmę, jako jedną z głównych agencji interaktywnych specjalizujących się w WordPress. Oprócz tego planuję też wejść jako firma w sektor produktowy jeśli chodzi o wtyczki i motywy do WordPress-a.

Czy wcześniej pracował Pan z produktami od TemplateMonster. Jakie są pozostałe wrażenia?

Do tej pory korzystałem z innych platform do zakupu motywów. Z TemplateMonster miałem styczność stosunkowo nie dawno i to co mnie jako klienta urzekło to prostota obsługi jeśli chodzi o zakup motywów oraz świetny kontakt po zakupie. Zdecydowanie lepiej mają Państwo rozwiązany także marketing po sprzedażowy (otrzymałem po zakupie kilka dodatkowych maili z zapytaniem o opinie oraz z dodatkowymi promocjami).

Jakie są Pana pasje?

Główną pasją jest rozwiązywanie problemów 🙂 Pewnie dlatego poszedłem ścieżką przedsiębiorcy, a nie pracy na etacie. Lubię programować, zagłębiać się w dany problem i poszukiwać skutecznego rozwiązania. Poza pracą i biznesem lubię spędzać czas w kuchni przyrządzając różne rzeczy. Marzy mi się kiedyś posiadać sieć restauracji, ale póki co to bardzo odległe marzenie. Jakiś czas temu dużą część życia poświęcałem muzyce (grałem na syntezatorze w zespole), ale na razie tą pasje odstawiłem na dalsze tory.

Kostka Rubika

Źródło: pl.wikimedia.org

Piotrze, co możesz powiedzieć młodym specjalistom, którzy interesują się programowaniem oraz pozycjonowaniem?

Najważniejsze to aby poszukiwali tego, co ich najbardziej kręci i rozwijali się w tym kierunku. Ważne jest też, aby ciągle podążać za aktualnymi trendami, które zmieniają się obecnie bardzo dynamicznie. Obecnie stosunkowo łatwo można zdobyć niezbędną wiedzę potrzebną do pracy jako freelancer. To czego na początku brakuje to doświadczenie w obsłudze klientów, zwłaszcza tych bardziej wymagających oraz zarządzenie projektami. Dlatego warto na początku swojej kariery zacząć od pracy na etacie, aby zdobyć doświadczenie i zobaczyć, jak to wygląda od wewnątrz. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracować na etacie i po godzinach szukać zleceń, czy pracować nad własnymi produktami. Innym rozwiązaniem jest możliwość z korzystania z Inkubatorów Przedsiębiorczości. Pozwala to na przyjmowanie bez problemu nawet większych zleceń, natomiast zrzuca na początku koszty prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak księgowość, czy ZUS. Oczywiście istnieje też możliwość pracy w oparciu o umowy o dzieło lub zlecenie, natomiast zdecydowanie bardziej atrakcyjna jest współpraca jako firma.


Janusz Kamiński

Specjalista działu marketingu w TemplateMonster Polska. W branży IT pracuję od 8 lat. Zaczynałem od stanowiska administratora strony, dalej pracowałem jako specjalista SEO, pozycjoner, outreach manager. Teraz pracuję jako marketingowca. Uwielbiam piłkę nożną, historię i podróży: mieszkałem w 5 krajach na 2 kontynentach. I chociaż nie jestem obywatelem Polski, ten kraj jest w moim sercu! Możecie mnie Państwo znaleźć na Facebooku i Twitterze.