Najlepsi polscy specjaliści SEO o Content marketingu

Przed świętami opublikowaliśmy na naszym blogu pierwszy zbiorczy wywiad poświęcony SEO „Przedświąteczne gadanie o SEO i jego trendach w 2016 roku”. Do uczestnictwa w nim zaprosiliśmy 6 specjalistów SEO, z którymi mieliśmy przyjemność pracować wcześniej. W rezultacie, otrzymaliśmy ciekawy artykuł, który zawiera odpowiedzi naszych gości co do ich doświadczenia w pozycjonowaniu stron www oraz ich opinii na temat teraźniejszego i przyszłego rozwoju SEO.

Opublikowany artykuł otrzymał wiele pozytywnych komentarzy na blogu i naszych profilach w sieciach społecznościowych. Dlatego postanowiliśmy sobie przygotować nowy wywiad poświęcony SEO. Tym razem wysłaliśmy listy do około 20 osób, które prowadzą najbardziej popularne i znane firmy oraz blogi poświęcone marketingowi i SEO. Najprzyjemniejsze jest to, że w większości przypadków otrzymaliśmy pozytywne odpowiedzi co do uczestnictwa w naszym wywiadzie.

Do wszystkich uczestników naszego wywiadu wysłaliśmy jedno pytanie, które jest na granicy SEO i Content marketingu, a mianowicie: „Czym dla Pana jest Content marketing? Jakie on ma przewagi i jakie na dzień dzisiejszy jego miejsce w SEO?”.

Na dzień publikacji otrzymaliśmy 19 odpowiedzi, które publikujemy w naszym wywiadzie. Zapraszamy więc do lektury.

P.S. Mamy nadzieję, że nasz nowy wywiad również będzie tak interesujący jak poprzedni. Więc czym jest Content marketing? Jakie on ma przewagi i jakie na dzień dzisiejszy jego miejsce w SEO?

 

Tomasz StopkaTomasz Stopka - Product Manager w platformie wspierającej działania content marketingowe Whitepress.pl odpowiedzialny za projekt Nowa Koncepcja SEO. Strona: http://blog.tomaszstopka.pl/.

Content Marketing to dla mnie prowadzenie takich działań promocyjnych w sieci z pomocą różnego typu i rodzaju treści aby odnieść założony cel. Treściami mogą być artykuły, infografiki ale także materiały wideo czy audio - wszystko tak na prawdę uzależnione od naszej wyobraźni, możliwości no i budżetu. Celem działań Content Marketingu może być ruch, wzrost rozpoznawalności marki, pozyskanie wysokiej jakości linków do naszej strony lub... wszystko na raz!

Content Marketing to według mnie doskonałe uzupełnienie prowadzonych działań SEO. Więcej na temat wykorzystania Content Marketingu w ramach SEO można znaleźć na dopiero co uruchomionym projekcie Nowa Koncepcja SEO gdzie znaleźć można mnóstwo przykładów na wykorzystanie działań Content Marketingowych w działaniach SEO.

Ze swojej strony, powiem tylko, że prowadzenie przynoszących efekt działań SEO opartych o Content Marketing wymaga zmiany sposobu podejścia do kwestii promocji strony. Zamiast skupiać się na pozyskiwaniu linków z odpowiednim anchorem, powinniśmy starać się pozyskać takie linki które zapewnią nam ruch na naszą stronę. Poprawnie wdrożone działania Content Marketingowe w usługę SEO sprawią, że po za zwiększaniem widoczności strony w wynikach wyszukiwania a co za tym idzie - zwiększania ruch z kanału organic zwiększymy także ruch z kanałów referall oraz direct!

Jeżeli założymy, że klamrą spinającą wszelkie działania promocyjne w wyszukiwarce nazwiemy SEM, to Content Marketing będzie elementem posiadającym wiele wspólnych cech i zależności z SEO, Analityką, UX oraz e-PR.

Po więcej szczegółów zapraszam na stronę Nowej Koncepcji SEO.

 

Piotr CichoszPiotr Cichosz – frontend developer. Prowadzę kilka blogów (m.in. o pozycjonowaniu - seoninja.pl) i serwisów internetowych, na których sprawdzam różnego rodzaju rozwiązania technologiczne, ux i seo.

Content marketing to tak na prawdę nic nowego. Wcześniej też to było i działało. W polskim świecie SEO zrobił się na to boom za sprawą Google, który karał strony za słabą jakość tekstów, które były pisane przez amatorów lub składane przez automaty.

Tworzenie różnego rodzaju dobrego contentu zawsze będzie szło w parze z SEO (w większym lub mniejszym stopniu). Każdy dobry content będzie zgarniał ruch, linki, lajki, „szery” co tylko zwiększy jego popularność. Odpowiadając na pytania.

  • Przewagi? Jedyną przewagą jest to, że na prawdę dobry content zwróci się szybko. Z punktu widzenia SEO - będą fajne linki niskim kosztem. Jeżeli content stanie się viralem, to sami wiecie :).
  • Jakie jest jego miejsce? Jest to proces, który uzupełnia pozycjonowanie strony. Pamiętajce, że content marketing to nie tylko teksty na stronie czy notki prasowe. To też filmy, obrazki, memy, konferencje, parodie. Zobaczcie to robi Pornhub (okresowe akcje marketingowe, twitter, itp). W świecie dev, furorę zrobiła parodia piosenki z „Mam tę moc" z bajki „Krainy Lodu” - „Mam ten kod”. Film na FB, Wykopie, Joe Monsterze.
  • A czym jest dla mnie? To szansa na pokazanie się, dotarcie do szerszej publiczności.

 

Szymon SłowikSzymon Słowik, inbound marketer, współwłaściciel Takaoto.pro (http://takaoto.pro).

Content marketing to w ostatnich latach bardzo modne, ale także bardzo często mylnie rozumiane zjawisko. Wiąże się z nim także sporo kontrowersji. Różne branże różnie do niego podchodzą. Dla niektórych to nowa nazwa dla działań PR­owych. Dla wielu specjalistów SEO jest to trochę bardziej jakościowa alternatywa dla pozyskiwania linków za pomocą presell pages (czyli tzw. precli).

W branży pozyjonerskiej powszechne jest wręcz mniemanie, że content marketing to tylko nowa taktyka SEO. Wielu fachowców nie dostrzega tego, jak wiele celów niezwiązanych z SEO może realizować content marketing. PR lub działania offline (np. udział w konferencjach) też mogą wpływać na pozycjonowanie (tj. dostarczać wartościowych linków i wzmianek), co nie oznacza, że PR jest jedynie narzędziem SEO.

Content marketing to taktyka marketingowa oparta na tworzeniu, dystrybucji i analizie treści realizujących cele marketingowe (różne, nie tylko związane z SEO). Dobry content marketing powstaje w oparciu o analizę grupy docelowej, najpierw powinno się tworzyć persony ­ czyli kilka przykładowych wzorców klientów. Następnie powinno się zidentyfikować miejsca w sieci, w których odpowiednicy tychże person są aktywni i wykazują skłonność do konsumpcji treści z danej tematyki. Kolejnym krokiem jest przygotowanie materiału. Tu pojawia się kwestia, czy robić to na własnym blogu (niektóre definicje content marketingu zakładają jedynie wykorzystanie kanałów owned media), czy może w zewnętrznych kanałach (tu zbliżamy się do takich pojęć jak reklama natywna czy też guest blogging).

Potem należy odpowiednio dystrybuować treści i tu nieoceniona jest rola mediów społecznościowych, a następnie analizować, jak poszczególne kanały wspierają realizację pośrednich i kluczowych celów firmy (mikrokonwersje, konwersje).Trudno jest mówić o przewagach content marketingu nad SEO. Te dwa dominia mają na pewno sporą część wspólną ­ dlatego też content marketing jest skutecznie wspierany przez SEO i odwrotnie.

SEO, w dużym uproszczeniu, ma na celu pojawienie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Content marketing ma tych celów, jak już wspomniałem, wiele więcej. Nie należy lekceważyć roli contentu. Nie jest on tylko sposobem na pozyskanie ruchu z długiego ogona i mediów społecznościowych. Jest także kanałem realnej komunikacji marki z klientami i otoczeniem. Dobrze zaprojektowany content ma na celu nie tylko “robić zasięgi”, ale także kreować określone postawy konsumenckie. Tu zbliżamy się z kolei do obszaru zwanego user experience (UX), a czasem wręcz do CRO (ang. conversion rate optimization), ponieważ w wielu branżach użytkownicy są skłonni skorzystać z oferty dopiero po lekturze tekstu poradnikowego. Content marketing nie tylko pozwala przyciągać użytkowników na stronę. Pozwala także kreować popyt, a to już w rękach marketera bardzo poważne narzędzie.

Moim zdaniem nie należy deprecjonować żadnego z omawianych obszarów. Skuteczne i kompleksowe podejście inbound marketingowe powinno zakładać połączenie UX, SEO, content marketingu i przemyślanej dystrybucji treści w mediach społecznościowych. Content marketing stanowi miejscami paliwo i spoiwo dla każdego z tych działań.

 

Sebastian MiśniakiewiczSebastian Miśniakiewicz - od 2008 roku prowadzi bloga SEO http://blog.seo-profi.pl, na którym przybliża webmasterom zagadnienia z zakresu optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych zgodnie ze Wskazówkami Google dla Webmasterów. Pomaga w rozwiązywaniu problemów z widocznością stron w Google oraz dba o wysoką jakość usług SEO na polskim rynku zwracając uwagę na łamach bloga na liczne nieprawidłowości, jakie na nim panują oraz pomagając wyznaczać nowe trendy.

Content marketing to termin, który jest przez wiele osób z branży (a co potem podchwytują zwykli webmasterzy) postrzegany jako synonim pozyskiwania linków. Dopóki w działaniach związanych z promocją witryny na pierwszym miejscu będzie znajdowała się kwestia pozyskiwania linków, a nie tworzenia treści przydatnych do osób odwiedzających daną stronę, dopóty content marketing będzie tylko pustym frazesem - i niczym więcej.

 

Jacek TkaczukJacek Tkaczuk, SEO Director w Bluerank. Strona: http://bluerank.pl/.

Działania zbliżone do Content Marketingu istnieją w Sieci już od kilkunastu lat. Większość z nich najmocniej rozwinęła się na etapie Web 2.0 - zaraz po roku 2000. Wtedy to pojawiły się takie pojęcia jak WOMM (Word of Mouth Marketing), buzz marketing czy marketing wirusowy. Z tego okresu pochodzi też pojęcie ExperienceEconomy - ekonomia doświadczeń. Nurty te powstały, aby wykorzystywać naturalne możliwości Internetu - społeczności, szybkość rozprzestrzeniania się informacji oraz możliwości techniczne stron.Te formy reklamy online dynamicznie ewoluowały na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat, aby ostatecznie przyjąć formę nowego buzzworda - Content Marketingu.

W rzeczywistości więc Content Marketing nie jest niczym nowym. To tylko określenie pewnej strategii działań reklamowych korzystającej z wcześniej dostępnych narzędzi. Być może nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale w dużej mierze te narzędzia są bardzo oczywiste - na przykład dokładny i obszerny opis produktu, dostępne na stronie instrukcje obsługi czy zdjęcia lub przykłady z zastosowań oferowanych produktów.

W praktyce też SEO już od wielu lat zmierzało w kierunku marketingu treści, mimo że tego tak wcześniej nie nazywaliśmy. Odkąd pamiętam zmiany on-site, rozbudowa treści czy UGC (User - Generated Content - treści tworzone przez użytkowników) były rekomendowane w działaniach SEO. Od "zawsze" też istniało pojęcie link baitingu, czyli udostępnianie użytkownikom takiej treści, która w naturalny sposób rozprzestrzeni się w sieci prowadząc do wzrostu linków zwrotnych.

Z drugiej strony, wydaje mi się, że wielu marketerów zbyt usilnie chce uwzględnić ten buzzword w swoich planach marketingowych decydując się na różne dziwne działania, na przykład na masową publikację artykułów sponsorowanych - po kilkanaście/kilkadziesiąt miesięcznie, głównie na serwisach niskiej jakości lub utworzonych tylko po to, aby zarabiać na publikacji tych tekstów. Takie formy "reklamy" na pewno nie pomogą w SEO, a mogą zaszkodzić prowadząc w niektórych przypadkach do nałożenia na serwis filtrów Google. Prawdą jest jednak, że dobrze zaplanowany i wykonany Content Marketing zdecydowanie może pomóc w SEO nawet, jeżeli zostaną wykorzystane jedynie jego elementy lub pojedyncze narzędzia. Ostatecznie im serwis jest bogatszy w treści, tym więcej potencjału SEO można wykorzystać.

 

Jakub BrożynaJakub Brożyna - Specjalista ds. Pozycjonowania i właściciel SEOsklep24.pl, który oferuje usługi związane z pozycjonowaniem stron www.

Content marketing jest dla mnie nowym narzędziem/trendem w branży SEO. Nowoczesnym, przemyślanym, trafiającym w samo sedno problemu, z którym Google walczy od wielu lat - spamu i bezwartościowych stron pełnych niezrozumiałych tekstów preclowych. Dzięki CM możemy nie tylko zdobywać linki, ale co najważniejsze - budować stabilną pozycję marki oraz gromadzić wokół strony większe grono internautów (a także nie ukrywając potencjalnych klientów), którzy utworzą solidną bazę odbiorców, zapewniając nam sukces.

CM nie traktuję jako narzędzia, które zostało stworzone (a raczej wymyślone jako trend, który odpowiada obecnym standardom narzucanym przez giganta z Mountain View) tylko do pozyskiwania linków. Odnośniki zamieszczane w ciekawych tekstach, poradnikach czy recenzjach publikowanych w ramach kampanii CM to tylko efekt uboczny - bardzo potrzebny w branży SEO, ale nadal uboczny. Moim zdaniem CM w chwili obecnej zajmuje bardzo ważne miejsce w kanonie branży pozycjonerskiej i wszyscy jego przeciwnicy prędzej, czy później przekonają się, że dobrym contentem i pomysłem na przekazanie treści dla użytkowników można zdziałać naprawdę wiele.

 

Tomasz WieliczkoTomasz Wieliczko - Specjalista SEO oraz szkoleniowiec. Od 2003 roku zajmuje się dziedziną SEO/SEM czyli pozycjonowaniem i optymalizacją stron z licznymi sukcesami w tej branży. Strona: http://xann.pl/.

Branża SEO wypaczyła content marketing, sprowadzając go do publikacji artykułów, które zdefiniować można tylko i wyłącznie jako "precle 2.0". A tak naprawdę w content marketingu nie chodzi o publikowanie dla samego publikowania, a o tworzenie wartościowych dla odbiorcy treści (artykułów, poradników, infografik, video, zdjęć) i ich odpowiednie rozreklamowanie, chociażby przy pomocy social media.

Przy czym warto od razu wyjaśnić, czym tak właściwie jest wartościowy content – dla mnie to taki, który spełnia założony cel i zaspokaja potrzeby odbiorcy. Ciężko sobie wyobrazić, żeby z tymi zadaniami poradził sobie naszpikowany frazami i udający wartościowy content SEO-artykuł na min. 1000 znaków bez spacji.

Nie wiem, czy można mówić o przewadze, bo content marketing, przynajmniej ten prowadzony poza własną stroną internetową, i SEO to dwie różne sprawy. SEO to optymalizacja strony pod wyszukiwarkę Google, a nie – jak niektórzy wciąż myślą – pozycjonowanie. Owszem, przy pozycjonowaniu strony można wykorzystać CM do pozyskania linków, choć należy tu pamiętać o wytycznych Google jasno mówiących o artykułach sponsorowanych i reklamie natywnej. Osobną kwestią są działania content marketingowe prowadzone na własnej stronie, które świetnie się sprawdzają chociażby przy zdobywaniu fraz z długiego ogona.

Moim zdaniem nie można pozycjonować wyłącznie w oparciu o CM, ani prowadzić działań content marketingowych, myśląc wyłącznie jak SEO-wiec. Najlepiej od samego początku traktować te dwa źródła ruchu jako osobne działania, których cele tylko do pewnego stopnia się zazębiają – i tak też my robimy.

 

Krzysztof MarzecKrzysztof Marzec - absolwent kierunku Elektroniczne Przetwarzanie Informacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współprowadzi agencję DevaGroup, kierował również działem SEO w Interia.pl. Pracował już przy projektach dla marek takich jak Grupa RMF, Wydawnictwo Bauer, Open Finance czy Comarch. Jest certyfikowanym specjalistą Google AdWords oraz Google Analytics. Autor szkoleń i artykułów z zakresu ww. tematyki, prowadził prelekcje na konferencjach branżowych i szkoleniach takich jak ShopCamp, Witajcie w Realu, Mobile Trends Conference, Cittru UJ. Prowadzi wykłady na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Specjalizuje się w strategiach wykorzystujących optymalizację działań w kontekście zaawansowanej analityki wyników. Głównie e-commerce, mobile marketing oraz marketing lokalny. Strona: http://www.devagroup.pl/.

W mojej opinii content marketing zawsze był i będzie częścią seo. Sprawa marketingu treści to bardzo ciekawy przykład, jak coś co było zawsze konieczne w strategii działania seo/sem jest sprzedawane obecnie jako coś nowego. Pamiętajmy, że treść strony ma dwa główne zadania do spełnienia. Po pierwsze jeśli czegoś szukam, to na stronie powinno to być pokazane/opisane. Po drugie jak już znalazłem, ta treść powinna konwertować. Optymalizacja kodu to jedno, optymalizacja treści to co innego, solidna podstawa do działania seo. Skoro walka o najważniejsze słowa jest zacięta/nieekonomiczna lub nawet ryzykowna to pamiętajmy o słowach z długiego ogona i Zerowego Momentu Prawdy (ZMOT).

Za zupełnie co innego mam sprzedawane przez firmy seo linki z artykułów sponsorowanych i wpisów gościnnych. Takie działania to element budowania linków i już nie jedną stronę wyciągaliśmy z kar ręcznych Google po nieumiejętnych działaniach innych agencji na najpopularniejszych platformach do pozyskiwania takich linków."

 

Kamil DudziakKamil Dudziak - Specjalista SEO. Właściciel i manager firmy AFTERWEB (https://afterweb.pl/). Stale nadzoruje proces pozycjonowania stron wszystkich Klientów firmy.

Content marketing stał się skutecznym narzędziem SEO, gdyż dzięki niemu "możemy upiec 2 pieczenie na jednym ogniu". Chodzi mi o pozyskiwanie nowych Klientów przy pomocy atrakcyjnych treści wraz z linkiem pozycjonującym, który poprawia ranking w Google.

Tak naprawdę to SEO stworzyło zapotrzebowanie na content marketing poprzez tzw. presell page, które ewaluowały ze spamowych treści w coś co nazywamy teraz content marketingiem.

Oczywiście content marketing może aktualnie istnieć bez SEO i sprawdzi się całkiem dobrze, ale to właśnie SEO uczyniło go jeszcze silniejszym narzędziem marketingu internetowego.

Połączenie tych dwóch metod wychodzi całkiem dobrze i obecnie trudno mi sobie wyobrazić Content Makreting bez SEO i na odwrót. Zwyczajnie byłoby to mniej opłacalne.

 

Wojciech TyluśWojciech Tyluś – specjalista SEO w Performance Media, prowadzi SEO bloga WojtekTylus.com, miłośnik Chorwacji, autor najpopularniejszego polskiego bloga o Chorwacji CroLove.pl.

Pojęcie Content Marketingu jako tako zdążyło się juz zadomowić w branży SEO. Oczywiście gdyby nie samo Google i przyspieszenie prac w jego dziale walki ze spamem, zapewne nie miałby się obecnie tak dobrze jak się ma. W dzisiejszych czasach każdy rozsądny SEOwiec, który nastawia się na długoterminowe korzyści spędza wiele czasu z Content Marketingiem. Wymaga on poświęcenia znacznie większej ilości czasu, niżeli ma to miejsce w przypadku znanych od lat działań polegających wyłącznie na agresywnym linkowaniu.

 

Sławomir GdakSławomir Gdak autor www.blog.gdaq.pl.

Content marketing to strategia publikacji ciekawych treści, których celem jest zainteresowanie naszych potencjalnych klientów. Treści te nie ograniczają się tylko do tekstów pisanych, ale mogą to być webinary, newslettery... więcej o tym napisałem w moim artykule "Content marketing to przyszłość branży seo".

Bardzo istotnym elementem jest to, że odpowiednio dobrane i zoptymalizowane treści dają Ci możliwość pozyskania bezpłatnie, świetnie stargetowanego ruchu z Google do Twojej strony.

Większość blogów ma ruch właśnie z Google ze względu na ilość treści jaka jest na nich publikowana, ale też większość osób nie wiem, że drobny zabieg może im bardzo pomóc zwielokrotnić ten ruch.

Przykładów mógłbym mnożyć natomiast najnowsze moje dziecko to artykuł "101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo",  który tylko w 2 tygodnie został przeczytany przez ponad 5 tyś osób, otrzymał ponad 350 sygnałów z serwisów social media i kilkanaście darmowych.

Zapewniam Cię, że jego żywot będzie jeszcze bardzo długi 🙂

Jak udowodnił Tomek Adamiec w artykule "Jak na starcie bloga zyskałem 4 370 odwiedzin..." content marketing działa rewelacyjnie nawet dla początkujących twórców treści.

Jako twórca bloga o pozycjonowaniu z dłuższym stażem (od 2009), który publikuje wiele treści także poza nim mogę powiedzieć, że content marketing bardzo pomógł mi w budowaniu biznesu.

Dzięki niemu co miesiąc na blog trafia mnóstwo potencjalnych klientów, a także tych którzy zostali już moimi klientami czy też subskrybentami. Publikacja materiałów nie tylko na blogu daje możliwość budowania relacji, która obecnie jest kluczowa także w działaniach seo.

Dzięki działaniom content marketingowym znacznie zwiększasz swoją rozpoznawalność, a to otwiera Ci drogę do współpracy z wieloma osobami.

Wymieniłem tutaj mnóstwo zalet content marketingu, natomiast jeśli chodzi o seo to ta metoda pozwala na zupełnie bezpłatne pozyskiwanie linków, a tej roli wiele osób zupełnie nie docenia.

 

Paweł GontarekPaweł Gontarek, znany w branży SEO głównie pod pseudonimem Zgred. Prowadzi bloga pod adresem http://seo.zgred.pl/.

Content Marketing w Polsce tak naprawdę uprawiany jest od dość dawna. Dopiero od roku, czy dwóch lat, jest szumnie nazywany właśnie content marketingiem. Tworzeniem dobrych treści świat SEO zajmuje się od dawna i jest podstawą w SEO.

Content Marketing można by podzielić na dwa nurty:

  • OOn-site – czyli optymalizacja treści na serwisach
  • OOff-site – czyli budowanie treści poza serwisem

W przypadku optymalizacji treści na serwisie sprawa jest prosta i bardzo oczywista – staramy się tak dobrać treść aby jak najlepiej oddawała opis produktu czy usługi i jednocześnie była odpowiednio nasycona słowami kluczowymi powodując łatwiejsze, szybsze pozycjonowanie. Opis taki (na serwisie) nie jest długi (do 1000, czasem 2000 znaków). Oczywiście nie da się wszystkiego opisać (np. wycieraczki podłogowej) ale budowanie treści na stronie to niewątpliwie ogromna zaleta.

W przypadku budowania treści content marektingowej poza serwisem (np. wykupując artykuły sponsorowane czy też tworząc tak zwane zaplecza pozycjonerskie) mamy szeroki wachlarz tworzenia treści: czy to w formie tekstu, pliku wideo czy innej technologii. W artykułach sponsorowanych, gościnnych czy zapleczu możemy tworzyć treści długie – w swojej karierze zetknąłem się z wypracowaniami nawet po 15-20 tysięcy znaków. Takimi treściami można zbudować bardzo duży długi ogon (w procesie pozycjonowania) i zebrać naprawdę bardzo duży ruch do takiego serwisu.

Przewagą CM jest fakt, że samymi treściami można wygenerować olbrzymi ruch na frazach niszowych. Niestety albo na szczęście CM jest tylko półśrodkiem do osiągnięcia celu. Na końcu tak czy inaczej liczy się sprzedaż czyli konwersja. Nawet dobrze skrojona strategia SEO plus content marketing nic nie da bez dotarcia do użytkownika i musi być okraszona linkbuildingiem.

 

Łukasz TrześniewskiŁukasz Trześniewski - Specjalista SEO i autor bloga http://lukaszt.pl.

Content Marketing w największym uproszczeniu to nic innego jak publikowanie i promowanie wśród odpowiednich grup docelowych, wysokiej jakości treści, które mają na celu w ostatnim etapie zwiększyć sprzedaż konkretnych produktów bądź też usług. Dzięki dobrej i pożądanej przez konsumentów formie (przydatne treści wysokiej jakości) oraz dobrej dystrybucji kierowanej do grup docelowych ściśle powiązanych z danym produktem/usługą, jest to niezwykle skuteczne działanie, które również pośrednio wpływa na SEO zarówno witryny biorącej udział w kampanii jak i strony docelowej.

Miejsce marketingu treści w działaniach związanych z SEO osobiście ulokowałbym na równi ponieważ pomimo iż są to właściwie dwie różne gałęzie marketingu, potrafią doskonale się wzajemnie wspierać i uzupełniać. Content Marketing jest świetnym sposobem na zwiększenie zasięgu oraz jako wsparcie dla SEO ale również i ono nie pozostaje mu dłużne bowiem nadal bardzo dużą widoczność kampanie CM zawdzięczają właśnie optymalizacji pod wyszukiwarki.

 

Pawel RabinekPaweł Rabinek, firma RedSEO. Autor takich projektów jak Planeta-SEO czy Seoptimer. Strona: https://redseo.pl/.

Do niedawna na naszym krajowym rynku Content Marketing i SEO to były dwa oddzielne pojęcia, bez większego związku ze sobą. Choć każdy zna regułę “Content is the king” to jednak w branży SEO ograniczało się to głównie do unikalnej treści na pozycjonowanej stronie internetowej. Z kolei treść na innych stronach nie miała większego znaczenia, liczyły się tylko linki (Link Building).

Sytuacja się zmieniła i dynamicznie się rozwija. Teraz SEO i Content Marketing przenikają się wzajemnie. Nie ma dobrego SEO bez wartościowej i użytecznej treści, nie ma dobrych efektów z Content Marketingu bez optymalizacji SEO.

Firmy, które inwestują zarówno w rozbudowę swojej strony o atrakcyjne dla klientów treści jak i publikują je szerzej w Internecie, już czerpią korzyści z synergii SEO i Content Marketingu. Uważam, że jest to dobry i przyszłościowy kierunek dla każdej branży.

Nie zapominajmy, że Content Marketing to nie muszą być wyłącznie teksty. Warto wykorzystać także wideo, czy grafikę jako formy bardziej atrakcyjne i wyróżniające się. Dobrze zaplanowane i wykorzystane, także mogą pozytywnie wpływać na SEO.

 

Marta GryszkoMarta Gryszko - w branży SEO od ponad 10 lat. Aktualnie CCO w Wake App sp. z o.o. (właściciel serwisów SeoStation.pl i Brandle.pl) oraz właścicielka w INFEO Marta Gryszko. Prowadzi bloga dostępnego pod adresem http://www.lexy.com.pl/blog/.

Dawniej branża SEO powtarzała zasadę „Content is King”, w myśl której należało tworzyć treści unikalne i wartościowe dla użytkowników. Nie podkreślano jednak tego, jak ważna jest ich promocja i dopiero Content Marketing obejmuje kompleksowe działania tego typu.

Główną korzyścią Content Marketingu jest zatem sprytne łączenie realizacji wielu celów, również tych związanych z pozycjonowaniem. Stworzenie dobrego materiału to dopiero początek działań, przy czym należy podkreślić konieczność zadbania o formę, która będzie jak najbardziej przyjazna naszej grupie odbiorców. Do jednych grup przemawiają obszerne materiały wzbogacone wykresami, inni preferują szybkie przejście do meritum lub zaprezentowanie najważniejszych kwestii na infografice bądź slajdach prezentacji. Kolejny ważny etap to wykorzystanie dostępnych kanałów promocji, wśród których znajdą się zarówno serwisy społecznościowe (FaceBook, Twitter itp.), jak i odesłania z forów oraz blogów tematycznych – a to już daje nam bezpośrednie korzyści SEO w postaci linków pozycjonujących.

To właśnie dzięki połączeniu dobrego contentu i marketingu, możemy w pełni wykorzystać uzyskany zasięg i liczyć na wirusowe rozpowszechnianie treści. I to właśnie dlatego działania związane z SEO powinny być łączone ze standardowymi działaniami marketingowymi, ponieważ pozwala to na uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarkach przy jednoczesnym zwiększeniu ruchu z pozostałych kanałów.

 

Sebastian JakubiecSebastian Jakubiec - twórca agencji e-marketingowej websem.pl, certyfikowany specjalista Google Adwords i Analytics.

Content marketing to nie jest coś ani innowacyjnego, ani rewolucyjnego - jak od kilku lat się wieści. To technika znana od lat - dawaj wartość, a klienci prędzej czy później się znajdą. Rewolucyjne jest to, iż CM stał się przedmiotem tak szerokiego zastosowania, badania i praktyki marketingowej.

To co go wyróżnia, to to że wymaga dwóch rzeczy - o których często się zapomina. Content to treść, ale także, a często przede wszystkim promocja. Nie można robić marketingu treści - bez odpowiedniego promowania ich w mediach społecznościowych, wirtualnym świecie. Bardzo dużo mówi się o technicznych aspektach - jak tworzyć treści, jak bardzo skuteczne są poradniki "X sposobów na...". Mało za to jest informacji jak efektywnie promować content.

Przewagą content marketingu jest jego uniwersalność jeśli chodzi o cele marketingowe. Content marketing w formie newsleterowego kursu - skupi się na pozyskiwaniu leadów. Marketing treści w formie wywiadów - na głównym celu będzie miał edukowanie oraz budowanie marki. Każda forma contentowa skrywa w sobie inne cele i to jest w tym piękne. Budowanie firmowego bloga będzie miało dobry wpływ na przypływ ruchu, ale i też wyniki widoczności w Google.

Rola marketingu treści w pozycjonowaniu przez ostatnie kilka lat przeszła sporą zmianę - od spłaszczania jej do tworzenia zaplecz, przez aktualny trend na krewowanie mediów należących do marki i skupianie tym samym wartościowego ruchu z wyszukiwarek. Content marketing to miejsce dla bardzo szerokiego zakresu usług - od tych przeciętnych, do tych wybitnych. Ciekawe jak i smutne to zarazem.

Jeśli myślimy o spójnej, zintegrowanej strategii e-marketingowej - którą polecam każdemu kto chce na poważnie prowadzić biznes - warto inwestować w zasoby (treści), tak by przekładało się to na sprzedaż, rozpoznawalność, markę, widoczność w sieci.

 

Wojciech HoleksaWilliam Holeksa – założyciel firmy web hostingowej INTERNETUM.com, zwolennik wolnego oprogramowania oraz pasjonat technicznej sfery SEO.

Na dzień dzisiejszy Content Marketing jest nieodłączną częścią SEO. Ma on silne oddziaływanie na świadomość marki, zwiększa zaangażowanie użytkowników na stronie. Dzięki niemu wzrasta liczba odsłon strony, czas trwania sesji oraz budujemy solidną bazę naturalnych odnośników do naszej domeny. Wszystkie te czynniki są bardzo istotne przy pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Content Marketing idealnie wpasował się w coraz większe wymagania jakościowe algorytmów najpopularniejszych wyszukiwarek. Zastanówmy się przed czym tak naprawdę przestrzegają algorytmy Pingwin lub Panda. Ten ostatni odfiltrowuje strony o niskiej wartości publikowanych treści, kopiowanie treści z innych witryn lub generowane ich przy pomocy synonimizatorów. Pingwin natomiast za posiadanie nienaturalnego profilu linków. Linki sprawdzane są pod kątem pozyskiwania z systemów wymiany linków lub czy nie zostały one zakupione. Zatem stosowanie CM jest jak najbardziej bezpieczną strategią oraz uodparnia naszą stronę przed aktualizacjami algorytmów Google. Należy jednak pamiętać iż CM to nie tylko SEO, ale przede wszystkim powinien na pierwszym miejscu być użyteczny dla użytkowników. Dzięki temu przez całą żywotność artykułu zapewniamy sobie budowanie świadomości marki oraz odpowiedniej grupy czytelników.

 

Artur StrzeleckiDr Artur Strzelecki (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) jest międzynarodowym ekspertem w zakresie marketingu w wyszukiwarkach. Upowszechnia wiedzę o marketingu w wyszukiwarkach internetowych, a w wolnych chwilach doradza dużym i małym klientom jak prowadzić strony internetowe. Jest twórcą Silesia SEM (http://www.silesiasem.pl/) oraz Festiwalu SEO.

Content Marketing to marketing treści. To wszystkie działania, które mają na celu promowanie dobrych treści, a te działania mają się przełożyć na wzrost rozpoznawalności marki, zwiększenie sprzedaży czy większe zaangażowanie w sieciach społecznościowych. Content marketing tworzą treści zarówno pisane oraz multimedialne jak obrazy i video. Te typy treści angażują różne grupy odbiorców. Inną grupę odbiorców będzie angażował dobrze napisany post w mediach społecznościowych, do innej grupy trafi film dodany na kanale YouTube, a jeszcze do innego grupy zdjęcie opublikowane na Instagramie.

Klasyczny Content Marketing stosowany jest przez duże marki. Mają one budżet aby wyprodukować angażujące filmy, np seria Uncle Drew wydana przez Pepsi. Wiele firm publikuje infografiki, na których zamieszczają ilustracje na temat swoich usług lub innego rodzaju dane, które można w graficzny sposób zilustrować. Na napisanie dobrego, angażującego artykułu stać już prawie każdego. Obserwujemy takie artykuły na blogach, stronach landing page i w sieciach społecznościowych Content Marketing w rozumieniu SEO niestety ogranicza się do zakupu artykułów sponsorowanych z wykorzystaniem platform WhitePress i Linkbox, a w tych artykułach umieszcza się linki pozycjonujące. Nie ma to nic wspólnego z działaniami, które mają promować i angażować treść.

Polecam artykuł "Sztos...czyli Content Martketing po Polsku", który przedstawia polską rzeczywistość content marketingu.

 

Marek DudaMarek Duda, redaktor i właściciel serwisów PracaBezSzefa.pl i MatFiz24.pl.

Według mnie Content Marketing to atrakcyjna treść niosąca moc promocyjną, pozycjonującą i sprzedażową. Treść, która wyraża się w publikacji atrakcyjnych treści, poradników, prezentacji multimedialnych, czy wideo. Moim zdaniem obecnie jedną z najmocniejszych form content markegingu są webinary. W ten sposób powstaje symbioza pomiędzy firmą i klientem, która procentuje na lata. W taki sposób buduje się silne i trwałe kontakty oparte na obustronnych korzyściach. Płatna reklama pozwala uzyskać jednorazową korzyść, a content marketing pracuje 24h / dobę.

Na moich stronach internetowych MatFiz24.pl i PracaBezSzefa.pl stosuję głównie działania content marketingowe oparte na darmowych i płatnych kursach wideo. Promocja tych treści w Social Media w kilku przypadkach pozwoliła mi uzyskać tzw. "efekt wirusowy". Stworzenie takich treści wymaga znacznie więcej pracy - to co dobre wymaga zaangażowania i czasu. Moim zdaniem miejsce content marketingu jest w TOP 3 najbardziej trendowych czynników, które będą wpływać na SEO w przyszłości.

Jeśli znalazłeś błąd ortograficzny, prosimy o poinformowanie nas o tym, wybierając odpowiedni fragment tekstu i naciskając Ctrl + Enter .

Zgłoś błąd w pisowni

Poniższy tekst zostanie przesłany do naszej redakcji: