Marek Krok: Specjalistą może się nazwać ktoś, kto spędził tysiące godzin w danej dziedzinie

Powitajcie Państwo naszego dzisiejszego gościa – Pana Marka Kroka, który promuje w Polsce oprogramowanie KQS.store służące do prowadzenia sklepu internetowego. Pan Marek od ponad 10 lat tworzy sklepy internetowe dla swoich klientów, przy czym korzysta z mniej znanego oprogramowania ale posiadającego spore możliwości konfiguracji i ustawień. Więcej o życiu, projektach i pasji naszego gościa oraz o oprogramowaniu KQS.store możecie znaleźć Państwu w poniższym wywiadzie.

Janusz Kamiński: Proszę powiedzieć kilka słów o sobie: gdzie Pan się urodził, co studiował itd.
Marek Krok: Pochodzę z Sosnowca – z miasta, które niektórym jest znane z tzw. „beki z Sosnowca” i żeby się tutaj dostać trzeba posiadać paszport. A że osobiście paszportu nie mam, to wybrałem studia o kierunku Informatyki i Nauki o Materiałach znajdujący się w moim mieście.
Janusz Kamiński: Zajmuje się Pan tworzeniem sklepów internetowych. Skąd pojawiło się zainteresowania do ecommerce i jak dawno pracuje Pan w tym kierunku?
Marek Krok: Studia stacjonarne na Uniwersytecie Śląskim nie pozwalały mi na wiele jeśli chodzi o samorealizację, dlatego po 3 latach przeniosłem się na studia zaoczne i podjąłem od razu swoją naukę związaną z ecommerce. W tym samym czasie, poproszono mnie o zbudowanie sklepu internetowego dla jednej z firm w branży dziecięcej. Przy ograniczonym budżecie firmy, musiałem skorzystać z gotowych rozwiązań jakie wtedy były dostępne na rynku. Budowanie platformy sklepu od podstaw byłoby czasochłonne, a jak wspomniałem wcześniej – budżet był ograniczony.
Postanowiłem na testy wziąć kilka oprogramowań do prowadzenia sklepu internetowego, od tych darmowych ( magento, prestashop ) aż po płatne platformy które były sprzedawane na allegro. Niestety szybko uświadomiłem sobie, że na darmowe platformy sklepowe posiadam zbyt małe doświadczenie i spędziłem setki godzin przy próbach instalacji oraz konfiguracji samego oprogramowania które jak się później okazało było w wersjach beta. Gdy tylko udało mi się skonfigurować oprogramowanie sklepu to zaraz pojawiał się kolejny problem z konfiguracją czy instalacją wtyczki.
W tym samym czasie zakupiłem też 2 płatne oprogramowania sklepu ( każde w cenie ok 50 zł ) które były autorskimi rozwiązaniami prywatnych osób i moja uwaga skupiła się właśnie na tych dwóch platformach z czego najbardziej przypadło mi do gustu oprogramowanie KQS.store.
Janusz Kamiński: Czy pamięta Pan swoją pierwszą stronę www? Czemu była ona poświęcona?
Marek Krok: Pamiętam, był to sklep internetowy z branży dziecięcej ( głównie wózki dziecięce ) o którym wspominałem wcześniej. Pamiętam też sporą ilość templatek jakie stworzyłem do tego sklepu, choć nie wszystkie zostały wdrożone. Jeśli chodzi o pierwszą stronę internetową ( typowo stronę www ) to niestety nie wykonałem jej sam. Na studiach stacjonarnych mieliśmy przedmiot związany z budową stron internetowych a ja w celu zdobycia zaliczenia z przedmiotu skorzystałem z pomocy forum poświęconego html. Kosztowało mnie to chyba 20 zł. Jednak chęć poznania kodu html w celu budowy lepszych templatek spowodowało że już na studiach zaocznych to ja robiłem swoim kolegom strony na zaliczenie. Wtedy też postanowiłem stworzyć swoje własne portfolio gdzie mógłbym umieszczać wykonane prace.
Janusz Kamiński: Korzysta się Pan z oprogramowania KQS.store? Co to jest za „cudo”? I dlaczego Pański wybór padł na to rozwiązanie?
Marek Krok: Na początku 2007 roku gdy szukałem oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego, oprogramowanie KQS.store najbardziej przypadło mi do gustu. Prosty panel administratora, szybkość i prostota instalacji – a co najważniejsze : brak większych błędów jak było to w przypadku darmowych rozwiązań. Sklep zaraz po instalacji był już gotowy do skonfigurowania i dodania własnych produktów.
Pamiętam te dni w których nie mogłem się oderwać od sprawdzenia wszystkich możliwych opcji jakie wtedy były w panelu administratora, pamiętam te nieprzespane noce i oficjalne forum dyskusyjne ( niestety już nie istnieje ) na temat oprogramowania KQS. Z biegiem czasu to ja odpowiadałem na forum potrzebującym osobom co zaowocowało nowymi zleceniami odnośnie konfiguracji oraz zmiany szaty graficznej sklepu.
Wtedy też postanowiłem otworzyć własną firmę bo ilość zleceń ciągle się powiększała a samo oprogramowanie było w bardzo przystępnej cenie. W roku 2009 oprogramowanie KQS.store klasyfikowało się na 3 miejscu pod względem ilości działających sklepów na polskim rynku ecommerce ( wg. raportu ecommerce 2009 Internet Standard ), a rok wcześniej oprogramowanie KQS było na 2 miejscu jeśli chodzi o najpopularniejszy system do obsługi sklepu internetowego.

KQS.store

Janusz Kamiński: Czy jest to łatwe rozwiązanie dla osób początkujących? Komu może polecić Pan KQS.store?
Marek Krok: Prostota panelu administratora powoduje że zarządzanie sklepem jest banalnie proste. Od swoich klientów wiem, że wystarczy kilka chwil by zaznajomić się z najważniejszymi funkcjami w sklepie ale też i nie wszystkie funkcje sklepu są przez nich wykorzystywane. Często też prowadziłem szybkie telefoniczne szkolenie dla osoby która pierwszy raz w życiu miała styczność ze sklepem internetowym a konkretnie z panelem administratora – po kilku godzinach rozmowy taka osoba była w stanie skonfigurować sobie większość rzeczy w swoim sklepie.
Samo dodanie produktu do sklepu nie stwarza najmniejszych problemów ale trzeba mieć na uwadze, że rynek ecommerce ciągle się rozwija więc i przybywa nowych funkcji nie tylko w konfiguracji sklepu ale i w samej karcie produktu którą należy uzupełnić. Kiedyś wystarczyło dodać nazwę produktu, opis, zdjęcia oraz cenę...aktualnie mamy możliwość dodania wielu różnych parametrów do produktu jak: waga, rozmiar, cechy, atrybuty, kody producenta, kody kreskowe, dostępność oraz mamy możliwość ustawienia wielu cen ( dla hurtowników, dla detalistów oraz dla własnych grup klientów ). Możliwości są naprawdę spore jeśli chodzi o indywidualne ustawienia więc KQS śmiało może konkurować z wieloma platformami w których czasami takich ustawień brakuje ( lub są dodatkowo płatne ).
Nie wszystkim jednak mogę polecić to oprogramowanie – zgłaszają się do mnie klienci którzy mają określone wymagania , część z tych rzeczy jestem w stanie dostępnymi funkcjonalnościami sklepu zrealizować - bo KQS ma wbudowanych naprawdę wiele ciekawych rozwiązań. Czasami po zapoznaniu się z pełną specyfikacją klienta już wiem że KQS tego nie pociągnie i proponuję inne rozwiązanie - głównie z systemów dedykowanych gdzie ceny idą w dziesiątki tysięcy złotych.
Janusz Kamiński: Jak dużo firm w Polsce korzystają się z tego oprogramowania?
Marek Krok: Jak wiadomo rynek ecommerce ciągle się rozwija, potrzeby klientów również są coraz większe dlatego gdy jedno oprogramowanie sklepu nie zaspokaja potrzeb klienta to potrafi on przejść na inny system do prowadzenia sklepu. Tak było i jest w przypadku sklepów działających na oprogramowaniu KQS.store, wiele firm po kilku latach przeniosło swoją bazę produktów na inną platformę z różnych powodów. Ale też i sporo firm przeniosło się na platformę KQS z innych systemów ecommerce rozwijając w końcu swój biznes.
Jeszcze kilka lat temu, było ciężko o jakieś większe zmiany w samym oprogramowaniu KQS.store z uwagi na specyficzne zachowanie właściciela tego systemu – dlatego też krążą po sieci niepochlebne opinie na jego temat. W ostatnim czasie jednak wszystko się zmieniło i widać, że KQS realizuje i chce realizować pomysły i zmiany w samym oprogramowaniu.
Dzisiaj trudno jest oszacować ilość sklepów działających na oprogramowaniu KQS.store – takie narzędzia i wgląd do statystk ma sam autor oprogramowania. Też nie jest mi znana ilość licencji jaka została sprzedana bo tutaj należy pamiętać że są firmy dla których 1 sklep to za mało i posiadają nawet kilka jak nie kilkanaście licencji. Biorąc pod uwagę głównie pozytywne opinie jakie słyszę od klientów : łatwy panel administratora, szybkość działania sklepu, duże możliwości ustawień – to wiem, że KQS.store naprawdę potrafi pozytywnie zaskoczyć wiele firm.
Znam też kilka firm które zamieniły KQS na inną platformę a po jakimś czasie znowu powróciły do tego oprogramowania.
Janusz Kamiński: Prowadzi Pan stronę firmową sucro.pl. Kiedy ona powstała ?
Marek Krok: Strona (www.sucro.pl, - autor) powstała ok pół roku po założeniu firmy w 2009 roku a nazwa nie jest przypadkowa bo pochodzi od pierwszych liter imienia i nazwiska mojej córki która w tym okresie się urodziła. Nie tylko szewc bez butów chodzi, ale i u mnie były spore problemy z uruchomieniem strony firmowej - tak jest do dzisiaj. Brak aktualizacji treści na stronie oraz w realizacjach to nie jest kwestia lenistwa a po prostu brak czasu. Doba ma tylko 24h a mogłaby mieć kilka godzin więcej i nie jest to tylko moje życzenie. Priorytetem dla mnie jest zlecenie i zadowolenie klienta dlatego wiele wersji strony firmowej nawet nie zostało wgranych na serwer z powodu braku czasu, a gdy przyszedł na nią czas to zaczynałem na nowo budować stronę według nowego pomysłu. Aktualny wygląd strony firmowej był projektowany i uruchamiany przez okres ok 2 lat i tak już zostało.

Logo sucro.pl

Janusz Kamiński: Jakie usługi oferujecie Państwo dla klientów?
Marek Krok: Jak można zauważyć, moją mocną stroną jest oprogramowanie KQS.store, dlatego też głównie oferuję wszystkie usługi związane z tym oprogramowaniem. Od projektu graficznego, po wdrożenie oraz konfigurację. Realizujemy indywidualne dodatki do oprogramowania nie tylko sklepu KQS ale też innych platform jak np. Prestashop, Shoper, ClickShop. Są to głównie integracje z allegro, integracje z hurtowniami i producentami ( dropshipping ), integracje z kurierami oraz indywidualne rozwiązania. Kiedyś myślałem że swoje usługi będę oferował w pojedynkę, ale ogrom pomysłów i potrzeby klientów spowodowały, że musiałem nawiązać współpracę z podobnymi do siebie osobami. Dzisiaj tworzymy zgrany team bo nie tylko możemy uzupełniać się nawzajem pomysłami, ale też i przyśpieszyliśmy jeśli chodzi o czas realizacji zlecenia.
Oprócz tego zajmuje się pomocą techniczną dla sklepów działających na KQS.store – nie tylko pomoc telefoniczna ale też cała obsługa aktualizacji czy wykonywania archiwizacji.
Janusz Kamiński: Czy bierze Pan udział w innych projektach internetowych?
Marek Krok: Obecnie pracuję przy wielu projektach, nie tylko swoich ale i na zlecenie firm z którymi współpracuję już od 9 lat. Mamy stałych partnerów biznesowych którym świadczymy outsourcing i to chyba świadczy o tym że robimy to dobrze.
Mamy też kilka projektów o których mówić nie mogę z uwagi na podpisaną umowę o poufności, ale fajnie oglądać takie projekty w sieci i wiedzieć że się dołożyło do nich cegiełkę. Gdy widzę sukces moich klientów to bardzo się cieszę bo wiem, że przyjdzie do mnie ponownie z nowym zleceniem które będę mógł zrealizować.
Janusz Kamiński: Czy pracował Pan z szablonami od TemplateMonster. Jakie są wrażenia?
Marek Krok: Wiele razy pracowaliśmy na szablonach z TemplateMonster i to nie tylko w zakresie wdrożenia templatki w sklep, ale też i w przerobieniu templatki by pasowała do oprogramowania KQS.store. Po prostu od podstaw na nowo tworzymy dedykowany kod html i css pod daną templatkę dzięki czemu nie jest ona przeładowana dużą ilością kodu. Sami tez zachęcamy klientów do korzystania z takich rozwiązań, gdyż można zrealizować na nich fajne sklepy.
TemplateMonster pamiętam jeszcze za czasów gdy nie miałem nic wspólnego z ecommerce, wtedy mój kolega z uczestniczył w programie partnerskim i sprzedawał na swojej stronie templatki oraz oferował wdrożenia. Wtedy jeszcze nie wierzyłem że da się w taki sposób zarobić pieniądze, a on z miesiąca na miesiąc tworzył kolejne strony.
Dopiero po kilku latach dotarło do mnie, że jest to idealne rozwiązanie dla osób które mają ograniczony budżet oraz w grę wchodzi czas. Zaczęliśmy proponować swoim klientom takie rozwiązania z opcją przerobienia templatki by pasowała do sklepu KQS.store i widzę spore zainteresowanie. Co do wyboru templatki to klient czasami ma swoje indywidualne wymagania, dlatego we własnym zakresie wyszukuje sobie odpowiedniego szablonu, ale też i są klienci którzy zdają się całkowicie na nasz gust i wtedy przedstawiamy mu kilka propozycji templatek. Niekiedy też w trakcie przerabiania templatki musimy uwzględnić zmiany jakie klient sobie życzy, więc zawsze jesteśmy otwarci na zmiany danej templatki zgodnie z wytycznymi.
Szablony KQS.store

Źródło: www.sucro.pl

Janusz Kamiński: Czym się różnią szablony z TemplateMonster od szablonów do Kqs.store?
Marek Krok: Trzeba tutaj zwrócić uwagę na samą budowę templatki, bo dla przykładu templatka do Prestashop zbudowane są w oparciu o smarty i składa się z wielu plików szablonu .tpl , plików graficznych oraz plików stylów css i plików javascript umieszczonych w jednym folderze głównym /themes . Dzięki temu, takie szablony można w prosty sposób wgrywać do wielu sklepów. Natomiast w sklepach KQS.store, szablony graficzne są przechowywane w bazie danych jako kod html, a do jego edycji służy ponad 200 osobnych okienek w panelu administratora z dostępnymi zmiennymi jakie możemy wykorzystać w danym oknie.
Czyli nie mamy możliwości w prosty sposób przeniesienia templatki do innego sklepu bo cały kod znajduje się w bazie danych SQL. Przenoszenie poszczególnych tabel bazy danych między sklepami jest bardzo ryzykowne z uwagi na ciągłe zmiany jakie pojawiają się w oprogramowaniu KQS.store dotyczące szablonów graficznych. Zapewne gdyby szablony graficzne w sklepie KQS były bardziej przyjazne dla developerów, takich sklepów byłoby więcej.
Janusz Kamiński: Co może Pan powiedzieć młodym ludzi, którzy interesują się tworzeniem sklepów www. Jak zostać dobrym specjalistą w tej dziedzinie?
Marek Krok: Mogę tutaj przytoczyć słowa Krzysztofa Gonciarza które wypowiedział w jednym ze swoich filmów i które naprawdę się sprawdzają: „Uczenie się czegokolwiek to taka niekończąca się seria...prób i błędów...porażek i sukcesów. Sekret ludzi którzy robią coś dobrze – robią to odpowiednio długo”
Tak właśnie było w moim przypadku i uważam, że specjalistą może się nazwać ktoś, kto spędził tysiące godzin w danej dziedzinie. Więc warto sobie wyznaczyć cel i go realizować – nikt specjalistą się nie urodził , to tylko od nas zależy czy chcemy się rozwijać w danej dziedzinie.
Janusz Kamiński: Dziękuję bardzo za udzielenie wywiadu. Życzę nowych osiągnięć w popularyzacji KQS.store.
Marek Krok: Dziękuję również. Pozdrawiam.

Janusz Kamiński

Specjalista działu marketingu w TemplateMonster Polska. W branży IT pracuję od 8 lat. Zaczynałem od stanowiska administratora strony, dalej pracowałem jako specjalista SEO, pozycjoner, outreach manager. Teraz pracuję jako marketingowca. Uwielbiam piłkę nożną, historię i podróży: mieszkałem w 5 krajach na 2 kontynentach. I chociaż nie jestem obywatelem Polski, ten kraj jest w moim sercu! Możecie mnie Państwo znaleźć na Facebooku i Twitterze.