Realia sklepu WooCommerce w Polsce

WooCommerce to obecnie najbardziej popularna platforma e-commerce na świecie. W poprzednim wpisie przekonywałem, że WooCommerce to świetny wybór dla osób, które dopiero zaczynają. Jak pokazuje praktyka większość problemów nie pojawia się na początku, ale dopiero na kolejnych etapach tworzenia sklepu. Kilka z tych niedogodności dotyczy dostosowania WooCommerce do polskich warunków. Nie jest oczywiście tak, źle jak na samym początku, kiedy WooCommerce pojawił się na rynku, w 2014 roku. Dzięki środowisku WordPressowemu WooCommerce coraz bardziej przystaje do polskich warunków i pozwala komfortowo prowadzić sprzedaż nad Wisłą.

Żeby dostosować sklep WooCommerce do polskich warunków, należy poświęcić trochę czasu, niestety. Dobra wiadomość jest taka, że często może odbywać się to bezkosztowo. Istnieje wiele darmowych rozszerzeń, które do prowadzenia prostego sklepu w zupełności wystarczą i poradzą sobie z wypełnieniem funkcjonalnych luk WooCommerce’a. Ok, przechodząc do rzeczy: co należy zrobić, żeby dostosować WooCommerce do polskich warunków? Poniżej w akapitach umieściłem, moim zdaniem, kluczowe kwestie ważne, ze względu na sprzedaż w Polsce. Oprócz ich wyliczenia, dorzuciłem słowo komentarza, jak wygląda obecna sytuacja.

WooCommerce

WooCommerce po polsku

Jedną z kluczowych rzeczy jest umożliwienie swoim klientom korzystanie ze sklepu przetłumaczonego na język polski. Początkowo WooCommerce nie posiadał oficjalnego tłumaczenia, ale dzięki zaangażowaniu społeczności ta luka została uzupełniona. Oddolne inicjatywy takie jak ta Macieja Swobody, który udostępniał tłumaczenie na stronie tipspot.pl, przerodziły się w regularne tłumaczenia dostępne w repozytorium WordPressa. Obecnie każdy może przyczynić się do rozwoju tłumaczeń, dzięki temu są one szybko aktualizowane.

Kurierzy i przewoźnicy

Dużym utrudnieniem, o którym mówili przedsiębiorcy od samego początku były braki we wtyczkach integrujących sklep z polskimi usługami kurierskimi. Bezpośrednie nadawanie przesyłek wprost ze sklepu to duże ułatwienie dla sprzedających. Przy dużej ilości zamówień wręcz konieczne. Sytuacja się zmienia, ale nadal nie jest idealnie. Brakuje integracji z wieloma kurierami i brokerami kurierskimi. Na szczęście najbardziej popularne sposoby wysyłki są już zintegrowane z WooCommerce. Sprzedawcy mają możliwość wysyłki za pomocą Poczty Polskiej, Paczkomatów, aPaczki, KurJerzego (UPS, DHL) czy Paczki w Ruchu. Z sygnałów, które otrzymuję, wiem że użytkownicy bardzo czekają na integrację np. z Sendit czy z DPD. Sądzę, że to kwestia czasu aż takowe się pojawią.

Bramki płatności

Dziś to nieomalże standard. Sklep nieposiadający bramki płatności powinien liczyć się ze znacznym spadkiem konwersji zakupowej. Klienci pokochali szybkie przelewy on-line. Trudno się dziwić: to szybka i bezpieczna metoda płatności. WooCommerce w tym względzie jest niedostosowany do polskich operatorów płatności, dlatego konieczna jest instalacja zewnętrznej bramki płatności. Obecnie sytuacja wygląda naprawdę dobrze. Są już bramki płatności do najbardziej popularnych operatorów, tj.: PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay. Jest wiele firm oferujących tego typu rozwiązania, ja oczywiście wspomnę o WP Desk , który w tym względzie przecierał szlak na polskim rynku.

Faktury i NIP

Polskie przepisy dotyczące rachunkowości są diametralnie różne od tych, których dotyczą przedsiębiorców za oceanem. Pierwszym problemem jaki napotykają sprzedający w Polsce jest kwestia NIP. Jest on konieczny do wystawienia faktury kupującemu, który prowadzi własną działalność. Niestety WooCommerce nie daje możliwości, aby uzyskać NIP od kupującego w formularzu zamówienia. Z pomocą na szczęście przychodzi całe mnóstwo wtyczek edytujących formularz zamówienia albo wtyczek do faktur zbierających NIP i automatycznie umieszczających go na dokumentach sprzedaży. Tutaj można przeczytać o sprawdzonych sposobach dodania pola NIP w formularzu, pisaliśmy o tym na blogu WP Desk.

Jeśli już jesteśmy przy fakturach, to warto wspomnieć, że sam WooCommerce nie wystawia tego typu dokumentów i konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiednią wtyczkę. Do dyspozycji mamy samodzielne wtyczki tj. chociażby ta z WP Desk Faktury WooCommerce, bądź wtyczki integrujące się z popularnymi serwisami do wystawiania faktur: iFirma, wFirma.

WP Desk

Allegro

WooCommerce w obiegowej opinii dedykowany jest małym sklepom. Te z kolei często prowadzą równolegle sprzedaż na Allegro. Jest to częsty model sprzedaży, praktykowany m. in. ze względu na ogromny zasięg serwisu Allegro. Było zatem kwestią czasu, aż pojawi się wtyczka integrująca WooCommerce z Allegro. Od początku kwietnia tego roku wystawiający aukcje na Allegro mogą robić to wprost z WooCommerce, a to za sprawą wtyczki integrującej.

Podsumowanie

Jest pewnie wiele kwestii, które mogłoby znaleźć się w tym wpisie, ale prawdopodobnie byłby on przeraźliwie długi i nikt by go nie przeczytał 😉 Warto wspomnieć, że dostosowanie WooCommerce do polskich realiów postępuje i niebawem użytkownicy będą mogli przebierać we wtyczkach i integracjach, również tych darmowych. Z rzeczy, o których na pewno należy powiedzieć to dostosowanie sklepu do przepisów prawa. Co jakiś czas pojawia się nowelizacja przepisów. Ostatnia duża zmiana miała miejsce pod koniec 2014 roku, można przeczytać o niej na blogu WP Desk. Dla spokoju ducha, warto śledzić zmiany w prawie, żeby na bieżąco je wdrażać.

Masz pytania wątpliwości, pisz w komentarzu, postaram się na nie szybko odpowiedzieć.



Daniel Pietrak

Od marca 2015 do października 2016 pomagałem korzystającym z WP Deska rozwiązywać ich codzienne problemy związane z obsługą sklepów. Prywatnie: wielki entuzjasta rowerów szosowych i wyśmienitej kawy. Minimalista. Mnie możesz znaleźć na Facebooku.