UX-owe podejście do doboru templatki – cykl dla webmasterów

Witam w cyklu artykułów, dzięki którym będziecie mogli nauczyć się jak sprawnie przepracować fazę koncepcyjną z Klientem i wdrożyć templatkę do dowolnego CMS-a.

Na czym to polega?

Metodologia tutaj zaprezentowana czerpie garściami z tzw. "podejścia UX-owego" (ja tak to nazywam), czyli pewnego zorganizowanego toku prowadzenia projektu. W podejściu tym, centralną częścią jest Użytkownik (tzw. User-Centered Design), a wybory, których dokonujemy jako Wdrożeniowiec, zorientowane są na podniesienie efektywności działań tego Użytkownika w drodze do osiągnięcia sukcesu.

Dla kogo i dlaczego?

Każdy pojedynczy artykuł jest nakierowaniem na drogę realizacji. Nie wykonam całej roboty za Was i z pewnością do skorzystania z moich wskazówek będzie potrzebna wiedza o systemach CMS (np. Joomla, WordPress, MotoCMS), umiejętności pracy koncepcyjnej (również z Klientem), czy też przynajmniej podstawowe zdolności edycyjne kaskadowych arkuszy styli (CSS). Zakładam, że poruszacie się w tych obszarach bez problemu, przynajmniej na podstawowym poziomie. Liczę, że cykl moich artykułów sprawi, że będziecie rozwijać swoje zdolności, a dzięki temu internet będzie bogatszy w jak najlepsze (użyteczne) rozwiązania.

Struktura

Cykl opiera się na przedstawieniu konkretnych scenariuszy wdrożeniowych, w których poznamy Użytkowników i zastanowimy się jak skorelować ich charakterystyki i ścieżki postępowania z konkretnymi rozwiązaniami dostępnymi w ofercie firmy Template Monster. Występujemy tu w roli Webmastera realizującego projekt strony internetowej dla Klienta. Nasz Klient, z kolei, ma grupę odbiorców swoich produktów/usług. Będziemy zatem realizować zadanie stworzenia serwisu przygotowanego z myślą o odbiorcach naszego Klienta. Jako, że najbliższa mi jest Joomla!, zdecydowałem się wybierać templatki z kategorii dla tego właśnie systemu CMS. W miarę możliwości podaję przykład templatki dla innych systemów zarządzania treścią, jednak nie jest to regułą. Staram się jednak pisać w sposób jak najbardziej niezależny od wybranego systemu, którego zdecydujecie się użyć w swoim wdrożeniu.

Jak często, w jaki sposób?

Nowy artykuł w cyklu będzie pojawiać się co 3 tygodnie. Każdy artykuł będzie przedstawiał jeden case study, każdorazowo z innej kategorii templatek.

Wybrałem 10 kategorii, spośród których będę docelowo wybierać po jednej templatce:

Zaczynamy od kategorii "Biznes i usługi". Na zakończenie pierwszego artykułu będziecie mogli samodzielnie wybrać kategorię, o której napiszę w kolejnym artykule. Głosowanie będzie trwało każdorazowo 1 tydzień.

Wybrane elementy metodologii z "podejścia UX-owego"

Należy pamiętać, że poruszamy się w relatywnie małej skali przedsięwzięcia. Artykuły nie będą traktowały o badaniach Użytkowników czy sposobach testowania rozwiązań na różnych etapach wdrożenia. W bardzo ograniczonej roli pojawi się makietowanie - będzie to raczej szkicowanie niż tworzenie pełnej makiety hi-fi. Przedstawiam ramy, które możecie dowolnie "naginać", w zależności od warunków, w jakich pracujecie. Możecie zatem rozszerzać plan wdrożenia o elementy metodologii "UX-owej". Moja propozycja to pewna wynikowa, z licznymi skrótami. Dalsze jednak uproszczenie ścieżki może spowodować, że po prostu zatracicie cechy planowania zgodne z najlepszymi praktykami projektowania "pod Użytkowników". Zachęcam jednak do eksperymentowania!

1. Wprowadzenie

Charakterystyka firmy, której stronę internetową będziemy wykonywać:

  • krótki opis produktów/usług;
  • komentarz na temat wielkości terenu działania i specyfiki rynku;
  • cele biznesowe i wyznacznik sukcesu;
  • sprecyzowanie problemu, który chcemy rozwiązać za pomocą stworzenia nowej strony internetowej.

Przyjmuję, że firma posiada już przynajmniej szczątkową identyfikację wizualną (logo, dobór kolorów, ogólny "charakter" firmy). Każdorazowo przygotuję elementy na poczet wykorzystania w artykule.

2. Użytkownicy

Kim jest Użytkownik i jakie ma cele? W jaki sposób je realizuje? Co go motywuje? Czym jest sukces dla Użytkownika? Stworzymy 2-3 persony, które będą reprezentować naszych Użytkowników.

3. Dopasowanie

Wylistuję funkcjonalności odpowiadające z jednej strony celom biznesowym firmy, z drugiej - działaniom Użytkowników. Spojrzę na ofertę templatek firmy Template Monster i dokonam wyboru tej, która spełni nasze zamierzenia. Nie będzie to oznaczać, że wybór jest jedyny słuszny.

4. Komentarz wdrożeniowy

Ostatnim punktem będzie propozycja "poskładania" wszystkiego w całość. Tutaj mogą się również pojawić zastrzeżenia i komentarze na wypadek różnych ewentualności:

  • komentarz na temat architektury informacji (menusy);
  • propozycja ustawienia modułów (funkcjonalności);
  • propozycje zmian w stylach templatki (CSS).

Na serio, ale jednak nie do końca

Opisuję przypadki projektów na bazie własnych doświadczeń, jednak na pewno ważne jest zaznaczenie, że wszystkie informacje przeze mnie prezentowane są wymyślone na potrzebę tego cyklu. Polecam skorzystanie z metody "podejścia UX-owego" w swojej pracy, szczególnie początkującym Webmasterom, którzy wciąż poszukują idealnych rozwiązań w pracy z Klientem. Zachęcam do komentowania i dzielenia się własnymi doświadczeniami. Pamiętajmy, że żadna droga nie jest idealna, a ja prezentuję tylko jedną z możliwych ścieżek, na dodatek w mocno uproszczonej formie.



Miłosz Wojaczek

Jestem wszechstronnym webmasterem, dodatkowo zarządzam kilkoma serwisami internetowymi, projektuję interfejsy i propaguję dobre praktyki User Experience. Jestem moderatorem Design Thinking i prowadzę szkolenia w duchu myślenia projektowego. Mnie możesz znaleźć na Linkedin.